Jdi na obsah Jdi na menu
 


MALOOBCHOD, VELKOOBCHOD, VÝROBEK A DISTRIBUCE

17. 3. 2009

Marketing

 

-          podnikatelská metoda – umožňující podniku hledat odbytový trh pro své výkony, tento trh utvářet a pečovat o něj

-          historický vývoj marketingu – vznikl na počátku 20. století v Americe

 

Koncepce marketingu

 

VÝROBNÍ KONCEPCE

- předpokládá, že kupující dává přednost především nízkým cenám výrobků

- zdůrazňuje se technický rozvoj a vysoká produktivita práce.

- zisky jsou docilovány především úsporami nákladů a zvýšeným objemem prodeje.

 

VÝROBKOVÁ KONCEPCE

- kupující dává přednost kvalitnějším výrobkům i při vyšší ceně.

 

PRODEJNÍ KONCEPCE

- říká, že žádoucímu objemu prodeje je třeba provádět propagaci.

 

MARKETINGOVÁ KONCEPCE

- předpokládá, že bez podrobného poznání potřeb a přání kupujícího nemůže obstát v

  konkurenci

- vše se odvíjí od průzkumu potřeb

 

SOCIÁLNÍ KONCEPCE

- předpokládá, že popularita a jméno podniku zvýší orientace na celospolečenské zájmy

 

 

životní cyklus výrobku

 

                       zavádění              růst                zralost              pokles

            

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                   tržba

 

 

 

                                                                                                                                        t

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Distribuce

ODBYT – veškeré činnosti související s přesunem hotových výrobků a služeb od výrobce

ke spotřebiteli. Je prováděn pomocí 2 cest:

přímé – výrobce dodává zboží přímo konečným zákazníkům

nepřímé – výrobce používá 1 nebo více zprostředkovatelů

 

3 typy:

1)Obchodní prostředníci

- klasičtí obchodníci, kteří od výrobců nakupují zboží za účelem jejího prodeje

2)Obchodní zprostředkovatel

- pouze zajišťuje odbyt výrobků aniž by na ni přicházela vlastnická práva

- rozdíl spočívá v tom, že agenti zajišťují odbyt výrobků pro jednoho konkrétního výrobce zatím, co brokeři zastupují více výrobků a proto obchodují z větším sortimentem zboží.

3)Podpůrné distribuční mezičlánky

- pouze usnadňují realizaci obchodních aktivit, sami se jejich příjmů neúčastní

 

 

 

 

distribuční síť

 

Velkoobchod

úkolem je nákup výrobku a služeb za účelem jejich opětovného prodeje maloobchodům nebo organizacím

 

FORMY VEKOOBCHODŮ

- samoobslužný velkoobchod „CASH AND CARRY“ – způsob platby za hotové, neposkytuje obchodní úvěry ani dopravu (MAKRO)

- velkoobchod s regálovou službou „RACK JOBBER“- umísťuje své regály se zbožím v maloobchodních sítích, maloobchod zprostředkovává prodej a platí pouze za prodané zboží

- rozvážková služba „TRACK JOBBER“ – zboží rychle propadající zkáze, za hotového supermarketu, hotelů, nemocnicím. Nemají sklady jen dopravu.

- Zajišťovatelé zásilek- nemají sklady a soustředí objednávky od zákazníků a při výhodném objemu zakázek zajistí dodávku přímo u výrobce, kterému přímo zaplatí a zboží ihned vyvezou a vyfakturují.

-Zásilkový velkoobchod- rozesílá nabídkové katalogy a protože nemá vlastní dopravu objednané zboží rozesílá

 

      + široký sortiment mnoha výrobců, šetří čas spotřebitelů

+ velké skladové kapacity, možnost efektivního využití, moderní skladování a manipulační techniky

+ rozložení rizika podnikání

 

- obchodní přirážky, které mohou snižovat odbyt

- jako výrobce → ztráta přímého kontaktu se zákazníkem

 

 

Maloobchod

zahrnuje veškeré činnosti zaměřené na prodej zboží konečnému spotřebiteli. Vlastní prodejní plocha.

AGENTI – zprostředkovatelé, kteří vykonávají obchodní činnost jménem zastupované osoby

Specializované prodejny – specializace na určitý druh zboží (zverimexy, drogerie)

Obchodní domy – 1 majitel (shop in shop)

Diskontní prodejny – prodej rychlo-obrátkového zboží. Cenové zvýhodnění díky důsledku množství prodeje

Supermarkety – prodej zboží pod jednou střechou. Velká parkovací plocha (BILLA)

Hypermarkety – větší množství prodejních produktů, na okraji měst, větší park. Prostory (GLOBUS)

Samoobsluhy

Prodejní automaty

Obchodní řetězce – silná spol. vlastní super, hypermarkety AHOLD

 

výrobek – jsou to všechny prostředky na uspokojení nějaké lidské potřeby,

                  je určován přáním zákazníka

                  potřeba – pocit nedostatku, který nutí člověka jednat tak, aby jej odstranil

 

 

FRANCHISING

- podstatou je zakoupení licence na produkty či služby určité spotřebitelnosti

- nabyvatel licence za ní zaplatí určitou smluvní částku a dále platí určité dohodnutí procenta na zisku

- poskytovatel licence poskytne nabyvateli obchodu